Nyugat-Baranya – Szigetvár, Siklós, Harkány, Sellye, Drávaszabolcs és környéke – a határ menti fekvés, a Pécs közelsége és a rugalmas önkormányzati együttműködések miatt ma az egyik legjobb költség-/hozzáférés arányt kínálja a Dunántúlon. A térség szállítási kitettségét rövid távon a 6-os és az 58-as főutak adják; középtávon érdemi ugrást hoz az M60 gyorsforgalmi út Pécs–Szigetvár irányú folytatásának előkészítése, majd Barcs felé történő kivezetése a horvát határig – a tervezés és előkészítés kormányzati projektelemként fut, a Pécs–Szigetvár szakasz a bővítés első üteme lehet.
A mobilitási térkép a következő években tovább javul: napirenden van a Pécs–Szigetvár 2×2 sávos kapcsolat előkészítése, a Pécs–Kaposvár gyorsforgalmi tengely tervezése a 67-es főút felől, valamint egy új, városi elkerülést is adó, 7 km-es, 2×2 sávos kelet–nyugati átjáró Pécsen – ezek együttesen csökkentik a „last-mile” időt és kiegyenlítik a csúcsidős kockázatokat a nyugat-baranyai feladási pontoknál.
Szigetvár: kész terület kínálatra, élelmiszer- és fémipari betelepülésre
A szigetvári ipari területek (6-os főúti kijárat, vasúti kapcsolat) logikusan illeszkednek élelmiszer-feldolgozó, gép- és fémmegmunkáló, csomagolóipari projektekhez. A város stratégiai dokumentumai iparterületi infrastruktúra-fejlesztésre és ipari park-funkciók erősítésére készülnek, ami gyors indítást és alacsony belépési CAPEX-et tesz lehetővé. A tervezett M60-bővítés itt különösen értéknövelő (kapu Somogy és a horvát piacok felé).
Siklós–Harkány: egészségturizmus + könnyűipar, logisztikai ráhordással
Az 58-as főúti tengelyen (Pécs–Harkány–Drávaszabolcs határ) működő szolgáltatási és kereskedelmi övezet ideális back-office, e-kereskedelmi „last-mile” és hűtött raktári bázisoknak. Harkány gyógyturisztikai kereslete magas kihasználtságot kínál egész évben, míg Siklós iparterületei könnyűipari és bútorgyártó bővítésekhez alkalmasak. A Drávaszabolcsnál működő határátkelő közvetlen kapcsolatot ad Eszék és Zágráb felé.
Sellye–Ormánság: agrár- és faipari feldolgozás, megújuló energiás modellek
A Dráva-mente nyersanyag- és terménybázisa (gabona, olajos magvak, gyümölcs, erdőgazdálkodás) Sellye gravitációs körzetében rövid ellátási láncokra építhető. Itt a gazdaságos telekárak és a meglévő kézműves- és szerelőipari kapacitások kedveznek malom-, sütő-, konzerv-, fafeldolgozó és pelletáló beruházásoknak, napelem-tetőparkokkal és hőszivattyús hűtés-fűtéssel kombinálva az alacsony üzemeltetési költség (TCO) érdekében.
Bicsérd–Szentlőrinc tengely: Pécs kapujában, új ipari mag kialakulóban
A 6-os főút menti bicsérdi ipari park környezetében több, Pécshez közel eső, de nyugat felé nyitott helyszín skálázható – a „Pécs nyugat” irányú közlekedésfejlesztések itt multiplikátor-hatásúak (ráhordás M60-ra, gyors bekapcsolódás a 6-osra). A parkfejlesztések célzottan regionális beszállítói és innovációs projekteket terveznek fogadni.
Villány–Beremend pereme Nyugat-Baranya felől: bor-/kőipari háttér + szolgáltatás
Bár közigazgatásilag a megye déli-délkeleti része, a nyugat-baranyai lakossági és szolgáltatói bázis természetes munkaerő- és beszállítói tartalék a villányi bor- és a beremendi építőanyag-iparhoz kapcsolódó logisztikai, csomagolási, gépkarbantartási és karrier-átképzési projektekben. A várható gyorsforgalmi fejlesztések ezt a kapcsolódást is gyorsítják.
Határkapcsolatok és útvonal-diverzifikáció
A Drávaszabolcs–(HR) határátkelő 58-as főúti elérése a nyugat-baranyai telephelyek számára rövid, előre tervezhető exportútvonalat jelent az adriai kikötők felé (Eszék–Zágráb tranzit). Az 58-as főút lokális beavatkozásai (átjárók, elkerülők) folyamatosan napirenden vannak, az önkormányzatok aktívan képviselik a minőségi beavatkozások szükségességét – ez logisztikai kockázatcsökkentés a napi működésben.
Mit jelent mindez a beruházási döntésnél?
- Gyorsuló elérhetőség: a Pécs–Szigetvár M60-szakasz előkészítése és a Kaposvár-tengely tervezése középtávon 10–25%-os időnyereséget hozhat a regionális kiszállításban – különösen a 6-os és 67-es kapcsolati pontoknál.
- Értéknövelő telephelyek: a főúti és jövőbeli gyorsforgalmi csomópontok közelében lévő iparterületek (Szigetvár, Bicsérd, Siklós környezete) várhatóan felülteljesítik a hozamelvárást a következő fejlesztési ciklusban.
- Export-kapu az Adriára: az 58-as és a Drávaszabolcs határátkelő kombinációja stabil horvát kapcsolatot ad, amelyet a tervezett M60-hosszabbítás déli/leágazó útvonalai tovább erősítenek.
Összegzés: Nyugat-Baranya ma kész kapacitást, költséghatékony munkaerőt és gyorsuló infrastruktúrát kínál. Azok a cégek, amelyek rövid beágyazódási idővel, de növekedési térrel keresnek termelési vagy szolgáltatási bázist a Balkán-kapu közelében, Szigetvár–Siklós–Harkány háromszögében, illetve a 6-os főút Pécs-nyugati peremén találják meg a legjobb belépési pontokat – a következő gyorsforgalmi fejlesztési hullám előtt pozíciót foglalva.
Megjegyzés: a fenti közúti fejlesztések bejelentett/tervezési fázisú projektek. A konkrét ütemezés és műszaki tartalom a további előkészítési és engedélyezési lépések függvénye.