Kelet-Baranya ma az egyik legizgalmasabb „mozgásban lévő” térség Magyarországon. A Pécs–Mohács tengely, Bóly, Mohács, Siklós, Villány és Pécsvárad környéke egyszerre kapcsolódik az M6–M60 gyorsforgalmi úthálózathoz, a készülő mohácsi Duna-hídhoz és a horvát határ felé futó főutakhoz. Ez az a térség, ahol néhány éven belül találkozik az autópálya, a Duna és a határmenti forgalom – egy olyan befektetési környezetben, ahol ipari parkok, képzett munkaerő és támogatási programok egyszerre állnak a vállalkozások rendelkezésére.
Stratégiai elhelyezkedés: autópálya, Duna, határ
Pécs ma autópályán alig valamivel több mint 2 óra alatt érhető el Budapestről az M6-oson; a leggyorsabb útvonal kb. 230–240 km és bő 2 órás menetidőt jelent. Ennek természetes keleti folytatása a Pécs–Bóly–Mohács tengely, ahol az M60-as gyorsforgalmi út és a 6-os, 57-es főutak mentén sorakoznak a fejlesztésre kijelölt iparterületek.
A következő évek kulcsberuházása a mohácsi Duna-híd és az ahhoz kapcsolódó gyorsforgalmi kapcsolatok kiépítése. A kormány közlekedési fejlesztési programja szerint az M60-at mind nyugat, mind kelet felé hosszabbítják (Horvátország, illetve Bácsbokod irányába), a híd pedig új, 2×2 sávos dunai átkelést teremt Mohácsnál. Ez Kelet-Baranyát közvetlenül köti majd a nemzetközi tranzitútvonalakhoz, és ugrásszerűen javítja a térség logisztikai vonzerejét.
A gyorsforgalmi hálózat mellé új iparterületek is épülnek. Szederkényben – Pécs és Mohács között – 7,1 hektáros ipari park létesül TOP Plusz forrásból, hat darab, teljesen közművesített telekkel, kifejezetten új betelepülők számára. A befektető számára ez konkrétan azt jelenti: frissen előkészített, jó elérhetőségű terület, ahol nincsenek „örökölt” problémák, viszont van autópálya-kapcsolat és rugalmas önkormányzati partner.
Munkaerő: versenyképes bérszint, mozgósítható tartalék
Baranyában a munkaerőpiac 2025 első felében stabilizálódó képet mutat: a foglalkoztatás országos összevetésben a középmezőnyben van, a munkanélküliségi ráta pedig 2019 és 2025 között érezhetően csökkent. Ez a befektető szemszögéből két dolgot jelent:
- van elérhető, betanítható munkaerő,
- miközben a piac már elég stabil ahhoz, hogy hosszú távra lehessen tervezni.
A KSH „Fókuszban a vármegyék” összefoglalója alapján 2024 I. negyedévében Baranyában a havi nettó átlagkereset 351 480 Ft, a munkanélküliségi ráta pedig 7,7% volt, és ezer lakosra 174 regisztrált vállalkozás jutott. Ez egyszerre utal:
- versenyképes bérszintre (a fővárosnál érezhetően alacsonyabb költségszint mellett),
- vállalkozásbarát közegre, ahol sok a helyi beszállító és szolgáltató.
Kelet-Baranya ipari központjaiban – Bóly, Mohács, Siklós, Villány – a munkaerő-tartalék nem csak mennyiségi, hanem minőségi szempontból is érdekes. Bólyban például a 60 hektáros ipari parkban 36 vállalkozás működik, köztük német, holland, osztrák és tajvani tulajdonú cégek, összesen mintegy 1200 főt foglalkoztatva. A város egyik különlegessége a kétnyelvű, döntően német nemzetiségű, szakképzett munkaerő-bázis. Ez ideális környezet mind termelő, mind back-office jellegű tevékenységek számára.
Képzés: szakképzési centrum + egyetem a háttérben
A munkaerő minőségét Kelet-Baranyában egy kiterjedt képzési infrastruktúra garantálja. A Baranya Vármegyei Szakképzési Centrum több településen működtet technikumokat és szakképző iskolákat, fiatalok és felnőttek számára egyaránt. Ezekben 2–3 éves, gyakorlatorientált szakmai képzések érhetők el – a gépészet, az elektronika, az informatika, a logisztika és a kereskedelem területén is. (Baranya Vármegyei Szakképzési Centrum)
A Mohácsi Radnóti Miklós Technikum és Szakképző Iskola önmagában 5–600 fős tanulólétszámmal rendelkezik, és a dél-dunántúli térség egyik meghatározó szakképző intézménye. (radmi.net) Ez közvetlenül erősíti a mohácsi és bólyi ipari parkok utánpótlásbázisát, és jó alapot ad vállalati duális képzési együttműködésekhez.
A térség „felső szintű” tudásközpontja a Pécsi Tudományegyetem, amely széles mérnöki, informatikai, gazdasági és menedzsment képzési kínálattal, valamint mintegy 21 doktori iskolával működik, jelentős számú külföldi hallgatóval. (pte.hu)
Egy kelet-baranyai beruházás számára ez azt jelenti, hogy:
- középfokú, gyakorlatorientált munkaerő helyben elérhető,
- diplomás utánpótlás és K+F együttműködés pedig 20–40 perces távolságon belül biztosított Pécsről.
Ipari parkok és fejlesztési területek Kelet-Baranyában
Bóly – 60 hektáros, benépesült ipari park, további bővítéssel
A Bólyi Ipari Park mintegy 60 hektáron fekszik, teljesen közművesített, sík területen. Jelenleg 36 vállalkozás telepedett meg itt, amelyek kb. 1200 munkavállalót foglalkoztatnak, és további közel 30 hektár bővítés is folyamatban van. Az M60-as közelsége, a kétnyelvű munkaerő, valamint a proaktív önkormányzat miatt Bóly kifejezetten alkalmas exportorientált feldolgozóipari és gépipari projektekre.
Siklós – ipari park bővítés 100%-ban EU-forrásból
A Siklósi Ipari Park összesen 29,5 hektár, ebből 13,5 hektár jelenleg is szabad zöldmezős fejlesztési terület, a parkot pedig újabb közel 10 hektárral bővítik EU-s forrásból, teljes közművesítéssel. A villányi borvidék, Harkány gyógyfürdője és a horvát határ közelsége miatt itt egyszerre reális:
- könnyűipari, élelmiszer-feldolgozó, csomagoló beruházás,
- turizmushoz kapcsolódó háttérszolgáltatás (pl. mosoda, logisztika, karbantartó bázis),
- regionális logisztikai raktárbázis.
Mohács – ipari park + új, 40 hektáros zöldmezős iparterület
Mohácson a működő ipari park mellett egy 40,1 hektáros új zöldmezős iparterület alap-infrastruktúráját építik ki, közvetlen kapcsolattal a meglévő ipari zónához. A Duna-kikötő, a készülő Duna-híd és az M60 hosszabbítás együtt olyan logisztikai háromszöget hoz létre, amely ritka kombináció: vízi, közúti és – Pécs-Pogány révén – légi elérhetőség is adódik.
Villány – gazdaságfejlesztési zóna a borvidék szívében
Villányban gazdaságfejlesztési zóna és iparterület kijelölése zajlik, 600 millió forintos TOP Plusz forrással, kifejezetten új vállalkozások betelepítésére. A borászat és gasztronómia által felépített márka miatt a prémium élelmiszeripari, csomagolástechnikai, logisztikai és turisztikai beruházások számára különösen ígéretes lokáció.
Közlekedés és logisztika: most érdemes „előre foglalni a helyet”
A kelet-baranyai fejlesztések közös nevezője a közlekedési infrastruktúra erősítése. Az M60 jelenlegi, kb. 30 km-es szakasza Pécset köti össze az M6-tal, de a kormányzati tervek szerint:
- nyugat felé Szigetvár és Barcs irányába,
- kelet felé pedig a mohácsi Duna-hídon át Bácsbokodig hosszabbítják meg,
összesen közel 900 milliárd forint értékű beruházással.
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy egy kelet-baranyai telephely:
- Budapestet 2–2,5 óra alatt eléri autópályán,
- közvetlenül kapcsolódik a horvát és – a Duna-híd után – a szerb piacok felé vezető útvonalakhoz,
- kihasználhatja a Duna vízi szállítási potenciálját (Mohács).
Azok a cégek, amelyek most foglalnak területet, nagy eséllyel már a fejlesztések átadásakor kész kapacitással lesznek jelen a térség új logisztikai központjaiban.
Támogatási környezet: TOP Plusz, GINOP Plusz, „Baranya segít”
Baranya vármegye a 2021–2027-es ciklusban mintegy 92 milliárd forint TOP Plusz forrással gazdálkodik, ennek jelentős része gazdaságfejlesztési infrastruktúrára, ipari parkokra, közlekedésre és befektetésbarát településfejlesztésre megy – kiemelten a Pécs–Mohács növekedési centrumtérségben és a turisztikai zónában.
Egy kelet-baranyai beruházás tipikusan az alábbi eszközöket tudja kombinálni:
- Beruházási pályázatok (GINOP Plusz, egyéb országos források) – technológiafejlesztés, kapacitásbővítés, csarnoképítés, digitalizáció, jellemzően akár 50–70%-os támogatási intenzitással a konkrét felhívástól függően.
- Megyei foglalkoztatási program – „Baranya segít” (TOP_PLUSZ-3.1.1) – bértámogatás akár 6 hónapig, toborzási és munkaerőpiaci szolgáltatások, vállalati képzési és mobilitási támogatások.
- Szabad vállalkozási zónák (SZVZ) – több kelet-baranyai település is SZVZ-státuszú, ahol fejlesztési adókedvezmény, szociális hozzájárulási adókedvezmény, helyi iparűzési adókedvezmény, telekár-kedvezmény és egyéb önkormányzati könnyítések érhetők el.
- Nagyberuházásoknál HIPA-támogatások – egyedi kormányzati (VIP) készpénztámogatások, képzési támogatás, K+F ösztönzők, amelyek különösen nagy létszámú vagy magas hozzáadott értékű kelet-baranyai projektek esetében jöhetnek szóba.
Milyen projekteknek ideális Kelet-Baranya?
A fenti adottságok alapján Kelet-Baranya különösen vonzó a következő befektetési típusok számára:
- Gyártó és szerelő üzemek – fém- és gépipar, autóipari és elektronikai beszállítók, amelyeknek fontos az autópálya- és határközeli elhelyezkedés, a versenyképes bérszint és az elérhető betanítható munkaerő.
- Élelmiszeripar, borászat, csomagolás – a villányi borvidékre, a Duna menti agrárbázisra és a helyi termelési kultúrára építve, rövid ellátási láncokkal.
- Logisztikai, raktározási és hűtőházi kapacitások – a készülő Duna-híd, az M6–M60 és a határ menti forgalom miatt.
- Turizmushoz kapcsolódó szolgáltatások – wellness- és gyógyturizmus (Harkány, Siklós), borturizmus (Villány), valamint ezek hátterét biztosító szolgáltató cégek (mosoda, karbantartás, catering, élmény- és szabadidős szolgáltatások).
Következő lépés: személyre szabott befektetői támogatás
Kelet-Baranya most lép abba a fázisba, amikor a tervezett közlekedési és ipari fejlesztések nagy része már elindult, de a kapacitások még nincsenek teljesen betöltve. Ez klasszikus „jó időzítésű belépési pont” a befektető számára: a telekárak és bérek még versenyképesek, a támogatási lehetőségek bővek, miközben a fejlesztések már jól látható pályán haladnak.
Az Invest in Baranya csapata segít:
- a legmegfelelőbb kelet-baranyai helyszín kiválasztásában (Bóly, Mohács, Siklós, Villány, Szederkény és a többi település),
- az ipari parkok és önkormányzatok, valamint a Pécsi Tudományegyetem és a szakképzési centrumok bevonásában,
- a támogatási és adókedvezményi eszköztár (TOP Plusz, GINOP Plusz, HIPA, „Baranya segít”, SZVZ-kedvezmények) feltérképezésében.
Ha Ön olyan helyszínt keres, ahol autópálya, Duna, határ, ipari park, képzett munkaerő és támogatások találkoznak, Kelet-Baranya ma az egyik legígéretesebb választás Magyarországon.